Google Analytics stopt volgend jaar en gaat verder met Google Analytics 4, een vrijwel geheel nieuw platform vol functies, die je helpen het beste uit je website of webshop te halen.
Zie hier wat Google Analytics 4 voor je kan betekenen en hoe Yolknet je kan helpen Analytics 4 tijdig en slagvaardig in te zetten.

Dit zijn de vier belangrijkste veranderingen in Google Analytics 4:

1 Verbeterd meten

Zo zie je in Analytics 4 bijvoorbeeld automatisch:

  • hoe ver mensen scrollen op een pagina,
  • welke video's ze bekijken,
  • welke pdf's bezoekers downloaden,
  • op welke links ze klikken
  • en welke zoekopdrachten ze kiezen

Je kunt selecteren welke interacties je automatisch wilt meten. Dat scheelt tijd en geeft je waardevolle extra inzichten over het gebruik van je website. Vervolgens kun je zelf bepalen welke gebeurtenissen je wilt instellen als conversies.

Conversie is de verhouding van het aantal mensen die je website bezoeken tot het aantal mensen die op je website een bepaalde actie uitvoeren. Die actie is bijvoorbeeld een bestelling of een betaling doen. Maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of de registratie als gebruiker zijn.

2 Anders meten op basis van 'events'

Door de toename van mobiele apps en 'onepage'-websites is het meten van sessies, paginaweergaves en gebruikersdata niet meer het meest relevant om prestaties te meten. Daarom meet Google Analytics 4 voortaan op basis van gebeurtenissen (events).

3 Slimmere en betere inzichten

Analytics ontdekt trends in je data 

Wijzigingen in interesses bij bezoekers, bijvoorbeeld voor een specifiek product, worden gerapporteerd. Op die manier krijg je veel meer waardevolle data die je helpen bij het maken van beslissingen. 

Slimme doelgroepen

In Analytics 4 zijn er zogeheten 'predictive audiences'. Analytics analyseert jouw data en doet voorspellingen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit de doelgroepen:

`Purchase probability': voorspelt hoe groot de kans is dat mensen in de komende 7 dagen een bestelling zullen doen.

`Churn probability': voorspelt hoe groot de kans is dat mensen in de komende 7 dagen niet terugkomen naar jouw site of app. 

Deze doelgroepen kun je vervolgens importeren in het advertentieplatform Google Ads, om daar campagnes op los te laten!

Analysehub

De nieuwe `analysehub' stelt je in staat om heel eenvoudig data te analyseren op basis van vooraf opgestelde templates.
Alle nieuwe functies zijn erop gericht om sneller keuzes te kunnen maken die meer omzet opleveren.

4 Voeg de gegevens van je website en apps samen

Ten slotte kun je in je Analytics 4 account meerdere 'gegevensstreams' toevoegen. Hierdoor kun je zowel je website als Android- en iOS-apps koppelen en op één plek analyseren of samenvoegen.

Let op: Analytics 4 is geen automatische update

Tref nu voorbereidingen door Google Analytics 4 in te stellen en te gebruiken. Google Analytics stopt. En Google Analytics 4 is een nieuw platform.

Als je voor volgend jaar 1 juli 2023 niet naar Analytics 4 overstapt, worden je waardevolle bezoekersgegevens niet langer geregistreerd. Wil je ook de historie van afgelopen jaren meenemen naar het nieuwe systeem? Dan moet deze informatie worden gemigreerd. Dit kan Yolknet voor je doen.

Vóór 1 juli 2023 overstappen

Vanaf 1 juli 2023 verwerkt Google Analytics geen nieuwe gegevens meer. Het is dus zaak om vóór die datum over te gaan. En hoe sneller je overstapt, hoe beter. Zo bouw je al direct een historie van bezoekersgegevens op in het nieuwe platform. Stap je niet voor die datum over, dan is het niet meer mogelijk om de oude gegevens te migreren en ontvang je pas weer bezoekergegevens nadat Google Analytics 4 is geïnstalleerd.

Direct startklaar in Google Analytics 4 met Yolknet

Waarschijnlijk heb je al een bestaand Analytics-account voor je website. Om aan de slag te gaan met de nieuwe Google Analytics 4 moet dit in je website worden aangepast. Ben je klant van Yolknet? Dan past Yolknet dit gratis voor je aan.

Wil je dat in Google Analytics 4 ook de bezoekergegevens uit Google Analytics zichtbaar blijven en niet verloren gaan? Wij kunnen deze voor je naar Google Analytics 4 migreren. Hiermee kan Google Analytics 4 je beter ontwikkelingen en voorspellingen laten zien in bezoekersgedrag, dan zonder de historie. Yolknet zet dit voor slechts € 175,- ex. BTW voor je over naar Google Analytics 4.

Interesse in Google Analytics 4 of in de migratie van bezoekersgegevens? Neem hiervoor contact met ons op.

Meer informatie
Wil je meer weten over Google Analytics 4 en de impact van de verandering? Kijk dan op een van onderstaande artikelen.

Yolknet© 2005 - 2022Alle rechten voorbehoudenPrijzen excl. 21% btw