Bij het bezoeken van een pagina moet je altijd even wachten. Deze wachttijd heet de laadtijd. Hoe lager deze is, des te korter de wachttijd voor een bezoeker. Een korte laadtijd wordt ook door zoekmachines gewaardeerd.
Een Content Delivery Network (CDN) is een van de mogelijkheden om de laadtijd te verminderen.

Statistieken

Om het belang van een snelle website of webshop te onderstrepen een paar droge statistieken:

  • 1 seconde vertraging leidt gemiddeld tot 7% minder conversies en 16% afname in klanttevredenheid. Met een omzet van € 500 per dag verlies je dus op jaarbasis bijna € 13.000.
  • 2 op de 5 bezoekers verlaat een website wanneer de laadtijd langer duurt dan 3 seconden.
  • Bij mobiele websites is dit aantal zelfs 1 op de 2 bezoekers (53%).

Bronnen:
https://sqr.nl/blog/maximale-laadsnelheid-website/
https://www.doubleclickbygoogle.com/articles/mobile-speed-matters/

Het is dus belangrijk om de laadtijd van je pagina's zo kort mogelijk te maken. Een Content Delivery Network (CDN) kan daarbij helpen, want elke seconde telt en tijd is geld.

Werking van een CDN

Als je website op een Nederlandse server staat (zoals bij webhosting van Yolknet) dan duurt het laden van een pagina in Australië langer dan in Nederland. Niet alleen vanwege de fysieke afstand maar ook vanwege de verschillende servers die een pagina passeert tussen server en computer. Met een CDN wordt (een deel van) de website op verschillende servers wereldwijd geplaatst en wordt per bezoeker de kortste route naar een server berekend.


Bij een website zonder CDN is er één centraal punt waar alle bezoekers de informatie opvragen.

Bij een CDN worden bezoekers naar verschillende servers gestuurd.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Content_delivery_network

 

Metafoor
Een bestelauto (uitgerust met teksten, afbeeldingen en video’s) wordt gekopieerd en op verschillende locaties geplaatst. Wanneer iemand om een tekst vraagt wil je die zo snel mogelijk kunnen leveren. Wanneer een van de auto’s pech heeft kunnen andere auto’s het werk overnemen.

Waarom je een CDN nodig hebt

De servers van Yolknet zijn al snel natuurlijk, maar een CDN kan je website of webshop nog sneller maken.

Ook zorgt een CDN voor extra bescherming. Mocht je website worden aangevallen dan zal deze gericht zijn op de versie op een CDN-server. De hoofdsite blijft dan ongedeerd.

Voor wie is een CDN interessant?

Een CDN is voor elke website en webshop aan te bevelen, maar vooral voor:

  • Websites met bezoekers en gebruikers in het buitenland.
  • Websites met veel bezoekers. Het aantal bezoekers wordt verdeeld over meerdere servers wat zorgt voor een betere betrouwbaarheid.
  • Webmasters die het maximale uit hun website of webshop willen halen. Bij het optimaliseren kunnen kleine dingen het verschil maken in bezoekersaantallen, conversie* en waardering door zoekmachines.

*) Conversie is het omzetten van een bezoek naar een actie als bestellen, inschrijven of downloaden.

Voordelen CDN

  • Extra beschermlaag doordat in de broncode van de website wordt verwezen naar de CDN en niet naar de hoofdsite. Hackers zullen daardoor het CDN-netwerk aanvallen en niet de hoofdsite.
  • Een CDN maakt de pagina’s zo klein mogelijk compressie waarmee een pagina kleiner wordt en sneller laadt.
  • Een snelle laadtijd leidt tot tevreden bezoekers en tot een lagere bouncerate. Dat is het percentage bezoekers dan na 1 pagina de website weer verlaat (link naar eerdere blog).
  • ‘local presence’. Bij het tonen van zoekresultaten wordt niet alleen gekeken naar de zoekterm, maar ook naar de locatie waar de zoeker zich bevindt. In Nederland zul je vooral Nederlandse resultaten zien. Als een server in het land van de zoeker staat is de kans dus groter dat je website wordt getoond dan als deze zich (alleen) in Nederland bevindt.

Nadelen CDN

  • Een CDN werkt de kopieën van de hoofdsite om de paar uur bij. Daarom is het niet geschikt voor pagina’s met informatie dat regelmatig verandert, zoals nieuwsberichten en voorraadbeheer.
  • CDN is geen vervanging van de webhosting. Als de hoofdserver uitvalt dan is de website ook onbereikbaar via CDN. Het is wel een manier om de snelheid van je website of webshop te verhogen.

Benieuwd hoe een CDN de prestaties van jouw website of webshop kan verbeteren?
Neem contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.

Is een CDN voor mijn website of webshop nuttig?

Als de doelgroep landelijk of internationaal is wel. Voor een lokale organisatie zal een CDN weinig effect hebben.
Ook wanneer je bezig bent met het optimaliseren van een website of webshop kan een CDN zeker de moeite waard zijn.

Conclusie

Een Content Delivery Network kan de laadtijd van een webpagina verminderen. Dit heeft een positief effect op bezoekers, die meer pagina’s aanklikken omdat ze makkelijker door je website of webshop kunnen navigeren. Ook zoekmachines vinden de laadtijd belangrijk, dus een CDN kan ook goed zijn voor de positie in de zoekresultaten.
Of een CDN voor jouw website of webshop is aan te raden is lastig te zeggen. Als de doelgroep landelijk of internationaal is wel. Voor een lokale organisatie zal een CDN weinig effect hebben. Ook wanneer het optimaliseren van een website of webshop is belangrijk kan een CDN zinvol zijn.

Stap nu over naar het nóg veiligere en snellere CDN en gebruik het de eerste maand gratis

Wordt ons volgende project voor jou? Laat het ons weten!

Bekijk ook deze projecten eens...

Yolknet© 2005 - 2024Alle rechten voorbehoudenPrijzen excl. 21% btw