Van april tot juli bestelden Nederlandse internetters flink meer op internet. De aankopen bij webshops stegen met 12 procent naar 6,36 miljard euro.
Dat meldt brancheorganisatie van webwinkels Thuiswinkel.org. Een mooie gelegenheid om te zorgen dat je eigen webwinkel op orde is, of eindelijk de stap te zetten je eigen online shop te beginnen.
Het aantal aankopen steeg met meer dan een derde (36 procent) naar 85 miljoen. In totaal kochten 12,5 miljoen mensen wat via een webshop. Deze stijging houdt verband met de coronacrisis. Door de lockdown en de beperkte mogelijkheden tot winkelen kochten mensen veel meer online dan voor de uitbraak van Covid-19. Deze trend lijkt aan te houden nu de winkels weer normaal open zijn.
Eten, sport en doe-het-zelf
Hoewel reizen veel minder gekocht werden, stegen de aankopen op andere gebieden enorm. Vooral bij doe-het-zelven en spullen voor de tuin; een stijging van 121 procent. Ook de uitgaven voor huis en interieur verdubbelden. Opvallend is ook dat sportartikelen bijna twee keer zo veel werden besteld. Online eten bestellen wordt ook steeds normaler. In het tweede kwartaal werd voor 704 miljoen euro aan eten besteld, bijna 70 procent meer dan vorig jaar in dezelfde periode.
Vaker mobiel bestellen
Artikelen bestellen gebeurt steeds vaker via de smartphone. Zo’n 43 procent van de aankopen in het tweede kwartaal ging via de telefoon, dat is meer dan een jaar geleden. Wie een webwinkel heeft, doet er dus goed aan zijn shop mobile friendly te maken. Oftewel: zorg ervoor dat je winkel ook op de kleinere schermen van smartphone en tablet goed toegankelijk is.
Heb je hier vragen over of wil je weten of jouw webwinkel goed is ingericht voor mobiel bereikt? Bel of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ons dan, we staan voor je klaar!