Nieuwe regels voor digitale diensten

Gewijzigde regels voor digitale diensten vanaf 28 mei 2022

Heb je een webshop? Of verkoop je op een andere manier online? Dan krijg je vanaf 28 mei 2022 te maken met nieuwe regels. Lees welke dit zijn en hoe je je hierop voorbereidt.

De regels voor online verkopen veranderen

De regels zijn aangescherpt omdat er nieuwe Europese richtlijnen zijn om consumenten te beschermen. Op basis hiervan heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een wet gemaakt voor webshops en online verkopers. Deze wet ging op 28 mei 2022 in.

6 wijzigingen in de regels

Er zijn zes wijzigingen in de regels, en die hebben betrekking op:

  1. Webshop reviews
  2. Gepersonaliseerd aanbod
  3. Kortingen
  4. ‘Gratis’ online diensten
  5. Online marktplaatsen
  6. Vergelijkingssites

1 - Webshop reviews

Toon je reviews en beoordelingen van klanten in je webshop? Dan moet je daarbij vermelden:

  • Hoe je controleert dat deze recensies van klanten zijn die dat artikel hebben gekocht en gebruikt.
    Dit kun je bijvoorbeeld doen door een controle op verdachte patronen, zoals veel recensies in korte tijd voor een bepaald product of de aanwezigheid van identieke teksten bij producten. Dat betekent dus dat je een beheerder moet aanstellen voor je recensies, die ze beoordeelt en maatregelen neemt.
  • Of je zowel positieve als negatieve reviews van producten verwerkt.
  • Of je voor beoordelingen betaalt.

Op sociale media is het daarnaast verboden valse consumentenbeoordelingen weer te geven, zoals het (laten) plaatsen van likes.

Consumenten gaan op beoordelingen en aanbevelingen af.

Met deze meer uitgebreide en eerlijke informatieplicht kan een klant een beter oordeel over een product vormen en een afgewogen beslissing nemen om tot aanschaf over te gaan.

kiyohRobert Kronshorst, directeur van Yolknet: 'Voor klantbeoordelingen gebruiken wij Kiyoh als betrouwbare review-organisatie. Zij voldoen aan de informatieplicht over reviews door op hun website te vermelden hoe zij omgaan met reviews. Andere partijen zijn Trustmaster en Trustpilot. Ben je niet bij zo’n partij aangesloten,dan zul je dit zelf moeten aangeven en naleven.'

Reviews van Yolknet zelf in Kiyoh: Yolknet Reviews

2 - Gepersonaliseerd aanbod

Geef jij je klanten een persoonlijk aanbod? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende kenmerken van de klanten. Dan ben je verplicht je klanten hierover te informeren voordat zij iets kopen.

Dit doe je met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina. Klanten kunnen hierdoor besluiten te vergelijken of je aanbod echt aantrekkelijk is, door bijvoorbeeld een prijs te vergelijken bij een aanbieder waar hun klantgegevens nog niet bekend zijn.

3 - Kortingen

Vanaf 28 mei 2022 moet je bij een kortingsactie uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel. Je mag niet eerst de prijs verhogen en daarna een kortingsactie organiseren.Je mag wél korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent op een bepaalde datum of de adviesprijs van een bepaald product.

4 - ‘Gratis’ online diensten

Bied jij ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor klanten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven? Dan moet je:

  • meer informatie verstrekken over hoe lang zij aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven.
  • consumenten het recht geven om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen.

Zeggen ze op?

Dan moet je als aanbieder per direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en de gegevens verwijderen.

5 - Online marktplaatsen

Is je website een eigen online marktplaats? Om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, moet je het volgende doen:

  • Consumenten informeren met wie zij rechtstreeks zaken doen voordat ze iets kopen.
  • Aangeven of de verkopende partij een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden.

Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Een vermelding in de algemene voorwaarden is niet toegestaan.

Onderzoeksplicht
Als online marktplaats moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via jouw platform.

Als je derden via jouw webshop producten of diensten aan laat bieden, ben je een online marktplaats en gelden bovenstaande regels ook.

6 - Vergelijkingssites

Als je online zoekfuncties aanbiedt, zoals een productvergelijker, krijg je daarnaast te maken met een nog grotere informatieplicht.

Je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken op basis waarvan een zoekresultaat tot stand komt. Bijvoorbeeld: als bedrijven betalen voor een hoge plaats in de zoekresultaten, dan moet je dit vermelden. Deze informatie verstrek je, vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of een bezoeker iets bij jou koopt.

Als je je niet aan de nieuwe regels houdt…

Houd je je niet aan de nieuwe regels, dan zien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit als oneerlijk handelen. 

De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een termijn geven waarbinnen zij de onjuiste situatie moeten oplossen. De boetes kunnen oplopen tot maar liefst 4% van de jaaromzet. Met een jaaromzet van 100.000 euro is dit dus al 4000 euro. Met een maximumboete van 2 miljoen euro. 

Let op: Als een overtreding vaker voorkomt, kan de boete zelfs oplopen naar tien procent van de jaaromzet.

Lees ook: 

Regels online verkoop | Ondernemersplein - KVK

Informatie van Kamer van Koophandel

Yolknet© 2005 - 2024Alle rechten voorbehoudenPrijzen excl. 21% btw